Pitkän tähtäimen ajattelua ja vastuullisuutta – näitä asioita kaivataan brändeiltä juuri nyt!

Päivitetty: 8. loka 2020

When it comes to design, the Wix blog has everything you need to create beautiful posts that will grab your reader's attention. Check out our essential design features.


Kuva ei juuri muuten liity aiheeseen, kuin että nyt kannustamme out-of-the-box -ajatteluun. Ole kuin mäyris, kurkkaa mitä löytyy boksin ulkopuolelta!



Mieltä madaltavat uutiset täyttävät tällä hetkellä enemmän tai vähemmän jokaisen kotitalouden televisioruudun, some-feedin ja selaimet ympäri maailmaa. Koko maailmaa koskeva pandemia on seisauttanut yhteiskuntia, kuluttajia ja brändejä. Epävarmuus työpaikan suhteen, epätietoisuus tilanteen normalisoitumisesta sekä monien yritysten kivinen tie selviytymiseen edessä häämöttävästä taloudellisesta tilanteesta on tuonut täysin luonnollisen puolustusmekanismin esiin sekä kuluttajissa että yrityksissä. Nyt tiputetaan pakollisia kuluja, seisautetaan ostaminen ja aletaan säästämään.


Kysymys herääkin useissa organisaatioissa: Onko nyt aika hiljentyä ja odottaa vai onko nyt aika pitää melua? Jos päätöksenä on pitää melua, kokosimme sinulle vinkkejä siitä, millaisia keinoja voi tällä hetkellä hyödyntää oman brändisi markkinoinnissa.??


1. Pitkäaikaisuus


Nyt kannattaa tähdätä pitkäaikaiseen brändin rakentamiseen taktisen viestinnän sijaan. Vaikka lopullista päätepistettä tämän hetkiselle tilanteelle ei ole tiedossa, normalisoituu arki kuitenkin jossain vaiheessa. Tilanteen palautuessa normaaliin, ovat kriisin yli kiivenneet brändit vahvoilla.


2. Social Selling


Nyt jos koska kannattaa ottaa somekanavat haltuun, tykkäillä, tägäillä, keskustella, kysellä ja luoda sisältöä. Oli se sitten personoitujen tarrojen tuottaminen Instagramiin, pollien tekeminen Instagram Storieseissa tai mielipidevaikuttaminen LinkedInissä, nyt on aika luoda sisältöä.


3. Erottautuvat teot


Nyt jos koska on mahdollisuus tehdä nokkelaa, erottautuvaa ja huomiota herättävää markkinointia. Emme kannusta ratsastamaan viruksella ja keksimään nokkelia “koronalasautuksia”, mutta nyt aidoilla brändille relevanteilla teoilla voidaan saavuttaa suurestikin huomiota. Tästä maininnan arvoisena Kyrö Distilleryn ja Helsinki Distilling Companyn käsidesien kehittäminen. Jos kaipaat brändillesi inspiraatiota, lisää erottautuvia tekoja löydät esimerkiksi Marmain blogista, joka on Kurion luovan johtajan, Jari Lähdevuoren kynästä.


4. Keskitä näkyvyytesi niihin kanaviin, jotka tällä hetkellä tavoittaa ihmiset


Ihmiset viettävät tällä hetkellä paljon aikaa sisällä, jolloin väkisinkin voidaan odottaa television, sosiaalisen median ja eri digialustojen kulutuksen kasvua. Sosiaalisesta mediasta etsitään entistä enemmän uutisten lisäksi viihdettä ja kanavat toimivat pakona arjesta. Some-kanavat toimivat myös helppona ja hyvänä yhteydenottovälineenä läheisiin. 

Innovatiiviset ratkaisut, kuten esimerkiksi House Party, on noussut nopeasti somehitiksi, sillä se luo viihdyttävän yhteyden ystävien välillä poistumatta kotoa. Voisiko sinun brändisi vastata tähän jotenkin? Keksitkö brändillesi relevanttia, mutta samalla viihdyttävää keinoa, jonka avulla ihmisten aika lentää kuin siivillä?



5. Löydä kustannuksiltaan tehokkaita, mitattavia ja joustavia markkinointitekoja


Tällä hetkellä kustannuksiltaan suuret panostukset ovat useille brändeille lähes mahdottomia, ja esimerkiksi suuret mainostuotannot ovat poissuljettuja, jos niiden tuottamiseen tarvitaan samanaikaisesti enemmän kuin kymmenen henkilöä samaan tilaan. Etsi siis kustannustehokkaita, mutta huomiota herättäviä tapoja nostaa brändisi puheenaiheeksi.

6. Panosta verkkosivuihin ja verkkokauppaan


Nyt jos koskaan on aikaa korjailla ne iänikuiset bugit verkkosivuilta, jotka siellä ovat odottaneet oikeaa hetkeä. Tällä hetkellä verkkokauppa ja yrityksen verkkosivut ovat ainoa näkyvä käyntikorttisi kotisohvalle, joten eihän jätetään niitä enää vuoteen 2019?


7. Ole läsnä, ole vastuullinen


Kuten moneen otteeseen on nyt painotettu: ota fyysistä etäisyyttä, mutta henkistä läheisyyttä. Nyt ei ole aika brändinä kadota tämän kaiken keskellä tai poistua paikalta, vaan olla mukana tukemassa, osallistua talkoisiin ja ennen kaikkea olla vastuullinen. Mihin tahansa tekoihin lähdet, tulee niiden olla brändille relevantteja, luonnollisia ja vastuullisia ja viedä brändiäsi eteenpäin.


8. Vaikuttajamarkkinointi


Vaikuttajamarkkinoinnilla pystytään vastaamaan moneen tämänhetkiseen ongelmaan, tässä miksi:

  • se on kustannuksiltaan edullista

  • se on mitattavissa

  • sillä pystytään vastaamaan markkinointifunnelin kaikkiin eri vaiheisiin

  • somessa vietetään jo valmiiksi paljon aikaa

  • vaikuttajamarkkinoinnilla ei tarvitse huolehtia ad blockereista

  • vaikuttajaan samaistutaan ja heidän sanaan luotetaan usein enemmän kuin itse brändin sanaan

  • tarinankerronnan merkitys on tällä hetkellä keskiössä

  • vaikuttaja voi tuoda luovalla tavalla esiin brändiattribuutteja, joihin ei esim. suoramainonta taivu

Niina, Account Manager


4 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki